Prípravy na výlet

Len veeeľmi stručné zhrnutie zopár vecí z našej prípravy na cestu. Celý proces by bol skoro aj na samostatnú publikáciu, lebo faktom je, že prvá príprava začala už v zime 2013. Intenzívna fáza trvala viac ako dva mesiace.

Programujeme výpravu

V tomto článku bude uverejnená aj nejedna reklama, pretože považujeme za veľmi dôležité spomenúť ľudí, ktorí nám pomohli. Či už finančne, vecne, alebo dobrou radou či pomocou. Veľmi si to vážime.

Prvé prípravy a premýšlačky teda začali niekedy v decembri, viac ako pol roka pred odjazdom. Mali sme niekoľko zásadných vecí, ktoré sme museli vyriešiť. Môžeme ich nazvať tri Pé: Posádka, Peniaze, Približovadlo.

Posádky mali pôvodne byť dve, dohromady šesť ľudí. Niekedy v marci sme sa stretli s Tomášom. Zoznámili sme sa s ním vďaka tomu, že sme na cestu zavolali nášho kamaráta Joža (Jožo neser sa, fakt si bol kamarát). Bol predurčený ako kameraman a strihač. No a jeho hlavnou podmienkou bolo, že v druhej posádke pôjde jeho kamoš – Tomáš, lebo Tomáš má precestovaný východ.

Lenže časom sa všetko vyvíjalo trochu inak. Ľudí bolo málo, ak aj niekto chcel ísť, tak nemal peniaze, alebo čas, alebo dovolenku… Takže to už nevyzeralo na dve posádky, prirodzene sme to zredukovali na jednu. Tým prestal film dávať zmysel a Jožo, ako hlavný kameraman, stratil zmysel tiež.

No a my sme oslovili Tomáša, či pôjde do toho aj bez filmu a za vlastné. Nepovedal nie. Takže ako vždy sme namiesto dlhodobého plánovania aplikovali impulzívne rozhodnutie. Kasting prebehol v rámci dvojhodinového pivopitia a bolo vybavené A Tomáš preukázal gule…teda nie naživo, ale skutkami 😀 Auto prvýkrát videl deň pred odjazdom. My sme mu skrátka povedali, že je to naša starosť a auto bude pripravené. A on nám musel veriť :).

Posádku sme teda mali, nasledovala najhoršia časť príprav – boj s byrokratickým Molochom. To teda nebola vôbec sranda. Čo si budeme klamať, taký Junior už cca dva mesiace pred odjazdom dosť zle spával z týchto vecí. Totiž, z tých našich 13 krajín je 5 krajín takých menej štandardných, menovite Irán, Turkmenistan, Uzbekistan, Kazachstan, Rusko. No a tipnite si, koľko z týchto krajín má s občanmi Slovenska bezvízový styk. Áno, odpoveď je nula.

Takže nakoniec to bol trochu aj nervák, najviac s Iránskymi vízami, lebo tie nám kdesi na ministerstve ešte aj dokázali stratiť. Dostali sme ich 4 dni pred odchodom. Ono vám to teraz môže pripadať ako hafo času do odjazdu. Ale ak tú cestu plánujete už skoro pol roka a 4 dni pred odjazdom neviete, či vôbec niekam pôjdete, to dokáže narušiť črevnú peristaltiku :D. A to ani nespomínam Turkmenistan, ten sa nám proste nepodarilo dostať pred odjazdom…čakal nás nervák v Teheráne.

jeden z bambilióna dokundamentov

Na rozdiel od týchto procedúr, príprava Vasiľa na cestu bola príjemná odreagovačka. Nechceli sme nič riskovať, chceli sme vymeniť všetky staré a opotrebované, alebo rizikové diely.

Takže sme objednali náhradné diely v hodnote 2x Vasiľ a šli sme na to. Ale my dvaja by sme opravili veľké nič, preto sme poprosili o pomoc kamošovho kamoša, len tak na blink. A tak sme sa dostali k Radovi Knotekovi.

Možno vám to príde ako reklama..ale pre nás to fakt veľa znamená. Že nám niekto, koho sme nikdy predtým nevideli povedal: OK chalani, v piatok to sem dovezte a pustíme sa do toho. Tak sme to tam doviezli a čakali nás dva týždne najlepšej automechanickej školy. Pred nástupom sme dokázali spraviť zopár vecí, na profesionálnej úrovni výmeny kolesa. Po dvoch týždňoch sme si verili, že dokážeme opraviť alebo vymeniť všetko…teda okrem rozoberania samotného motora. Ten sme nechali tak, v rámci hesla, kým to ide, nebudeme do toho šprtať.

10298056_637121689706059_8229865652311169094_o

Po tejto reparatúre šiel Vasiľ na pár dní na elektrikársku kúru. Podobným procesom sme sa dostali k Janovi Ďuranovi. Tu už sme sa do pomáhania tak veľmi netlačili, lebo naše elektrikárske minimum je veľmi nízko :D. A keď sme videli, koľko káblov z Vasiľa trčalo deň pred dokončením, aj sme boli radi. Potom sme si prišli na hotové, všetko svietilo, všetko trúbilo, blikalo. Nádhera.

Kable na maderu

Ako to už býva, najviac času sme aj tak pri Vasiľovi strávili posledné tri dni pred odjazdom.

Na poslednú chvíľu sme ešte museli robiť zásadné úpravy auta. Ukázalo sa, že ani s novými pružinami nie je Vasiľ dosť vysoko a v teréne by sme takzvane škrtali spodok :). Dva dni pred odjazdom zhadzovať zadné zavesenie kolies a montovať nové, na mieru robené podložky, to je ten správny prístup 😉

Obuli sme fungl nové pneumatiky do púšte i do dažďa, nasprejovali sme kolesá na bielo. Vasiľa sme polepili nálepkami od A po Z a z červeného diabla ciest sa stal expedičný špeciál v plnej palbe. Záhradka na strechu, siahodlhé premýšľačky, čo kde upevníme, ako a čím, čo sa kde dá nastrkať a čo fakt nepotrebujeme.

Frajer!

A aby nám nebolo ľúto, Vasiľ sa rozhodol, že nebude brzdiť…ale že vôbec. Prvá faktická chyba boli nesprávne dodané brzdové valčeky na zadné brzdy. Druhá vec bola, že večer pred odjazdom nám odišiel hlavný brzdový valec. Ako už z názvy plynie, pri tejto poruche je problém hlavne s brzdením. A to až natoľko, že to nebrzdí. Nakoniec som stratil nervy a vykuchal som Nikolaia (druhá Lada, na ktorej naši kamoši boli na tripe v Rumunsku…ale potom na ňu zanevreli :))…normálne by to bola robota na polhodku, ale ja som sa tak nasral, že po 10 minútach som nemal čo robiť :).

Inak, chalani z Nikolaia…sorry, nedalo sa inak, v posledný deň ;).

Konštruktéri v akcii

Na záver tohto prvého článku chceme poďakovať všetkým, ktorí nám pomohli zrealizovať tento náš sen. Len dúfame, že nikoho nezabudneme

Michal Blaha  – šéfkuchár a super týpek. Má fajnové reštiky White Onion s dobrým obedom v Žiline, okrem toho vyvára v Hoteli Slovan v Tatranskej Lomnici..sa pozrite, to sa oplatí. Ďakujeme mu fakt za veľa, za prístup, podporu každého druhu a tak. Dík Michal

HM Pneu , Kysucké Nové Mesto – chalani, dík za pneumatiky, prezutie a za podporu. Bobor, o rok 😉

motorove-oleje.eu – Tomáš má veľké pochopenie pre motonadšencov. Dostali sme od neho všetky možné mazadlá..a dostali sme ich fakt dosť. Ak potrebujete dačo namazať, isto si kliknite,

Tool Plasty – veľkopodnikateľ Jaro, cestovateľ a náš verný fanúšik. Okrem výraznej podpory sme dostali aj podložky pod pružiny, vyrobené na základe nášho odborného technického slovného výkresu: „tuto aby to pasovalo potrebujeme“ …sa vyznajú, tak to stačilo 🙂

Pentatech – Duškova firma, ktorá sa zaoberá…no vlastne ani nevieme presne, čím sa zaoberá. Ale sú to vážne inžinierske veci, však si nakliknite. Duško je tiež riadny týpek, veľa cestuje…a niekedy bol mladý 😀 Takže má pochopenie, že sme potrebovali externú pomoc

GrandX  a MarPin – Duškovho brata brat, má podobné charakterové črty a vyrába veľa vecí z ropy, o.i. nás podporil aj materiálne, napríklad na jeho brzdovej kvapaline sme prešli celý trip.

na-preklad.sk – Juniorova mamka, čo všetko prekladá a tlmočí a tak. No pomoc každého druhu veľká, dík mámo 😉

esasolutions.sk – za garážové státie a silnú technickú podporu.

DeBeule Technics – až v ďalekom Belgicku nám vyrobili zákazkové lyžiny proti zapadnutie v piesku, ktoré nám Iránec žebrák ukradol :/. Thank you Paul for your support, we still owe you a ride in the red devil ;).

TIPSPORT – vďaka za veľkú podporu a pozdravujeme baby z marketingu 😉

Ľubo Škulec – reklamné predmety a podobné srandy, aj tu sme zadávali veľmi podrobne: „aby to tam vošlo“. Ešteže sa vyzná 🙂

Prezident – nie, nie je to ten prezident. Je to prezident súkromného spolku Kysuce BAJK – TURISTIKA – LYŽE a viezli sme mu kameň z Aralu. Mal to byť kameň z Kaspiku, ale tam žiadne kamene neboli 😀

Rado Knotek- vysoká škola autoopravy. Veľká vďaka!

Jano Ďurana – vďaka za prekáblovanie Vasiľa od A do Z a tiež za vysielačku! Tú už si tiež užíva Iránsky lopkár.

Za pomoc veľmi štedrého príspevkového charakteru ďakujeme

Seniorovi – to je pochopiteľne Juniorov tata :). Okrem toho nám spravil fakt dobré rizky do cesty.

Stano z Borišova – Chatár z chaty pod Borišovom, kde Fabo mukloval 9 letných sezón zadarmo a Stano mu to teraz vracia. Sranda, samozrejme 🙂 . Stano je proste srdcom dobrodruh a kamarát a pomáhal nám dobrovoľne.

pani Willigerová

Tomáš Václavek

Michala Dubská

Marek Půbal

Annamária Naddourová

Špeciálna vďaka patrí Kataríne Fabšíkovej, známej ako Kamila, za online podporu na trase a za to, že niekoľko mesiacov znášala naše maniere 🙂

Všetkým vám veľmi ďakujeme a dúfame, že sa vám tento cestopis bude páčiť :).

Zdieľaj ako prvý a naštartuj to tu!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.